torsdag den 25. august 2011

Kemo slut :-) og lidt om muligheder, rammer og gode usynlige mure

Kære Læser. Onsdag den 24.8 var min fødselsdag og onsdag den 24.8 var jeg til samtale på Herlev Hospital for at få svar på MR-skanning. Alt er stabilt. YES. Jeg har fået 18 kemobehandlinger og har været i kemo behandling i 14 måneder. Og nu skal jeg ikke til flere behandlinger. DET ER BARE SÅÅÅÅÅ fedt.

For at leve med kemobehandling i så lang tid har jeg accepteret mine nye rammer, der er min virkelighed. Det er så meget lettere når man kan sige til sig selv: "nu er det her mine rammer" hvad er så mine muligheder. Vi kan jo altid finde nogen som vi synes har det lettere, og det er så meget spild af tid. Liselotte, der har bloggen Slagt en hellig ko siger det super klart med ordsproget: ”Misund ikke andre deres lykke - du kender ikke deres sorger."

For vi er os selv, med de sorger og den lykke som er i vores liv, og alle mennesker har en million muligheder og dejlige øjeblikke i deres liv, og nogen er bedre til at få øje på dem end andre. De, der ikke synes at de er så gode til det, kan træne den evne. Jeg er blevet rigitg god til at få øje på de muligheder og dejlige øjeblikke der fylder mit liv. Og det gør mig i stand til at nyde livet rigtig meget.

En lille øvelse: "Tænk på hvad der er det første på en dag, der gør dig glad?". Når du har fundet den ting, så tænk på den, når du går i seng om aftenen, glæd dig til den. Glæd dig igen når du vågner om morgenen. Og nyd følelsen når så øjeblikket kommer, nyd det og mærk glæden helt og fuldt, vær i øjeblikket. For mig er det min stille stund alene i køkkenet om morgenen med dagens første kop kaffe samtidig med at jeg nyder udsigten fra mit køkken vindue. Ser morgenen, træerne, dyrerne, ser om mosekonen brygger ud over engen.

En anden ting jeg er glad for at kunne, er at jeg mentalt kan smide det jeg ikke gider tænke på ud til siden, hvor det fylder mindre. Når man er i behandling for brystkræft er der rigtig mange ting der bliver en del af hverdagen i form af bivirkninger og smerter. Og det kan komme til at fylde alt for meget. Jeg har været i stand til at skabe en forestilling af en mur, og når der så dukker en tanke op som jeg ikke gider bruge tid på, så tænker jeg bare SVUP - og forestiller mig hvordan jeg kaster den tanke over på den anden side af muren, hvor jeg ikke kan se den - ude af syne ude af sind. Det virker for mig. Måske kan det også virke for andre. Måske skal det ikke være en mur, måske skal det være en æske med låg, et skab eller noget helt andet :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar