mandag den 29. august 2011

Tabu ingen adgang - Åbenhed gir styrke og glæde

Kære læser, Har du nogenside stået i en situation hvor du var fanget af tabuer? Jeg synes tabuer komplicerer situationer unødigt. Derfor skriver jeg: Tabu ingen adgang - Abenhed gir styrke og glæde.

Forleden fik jeg jo den fantastiske besked fra min læge på Herlev at jeg ikke skulle have mere kemo. Derfor skrev jeg ud og delte den gode nyhed bl.a. til forældrene og lærerne på mine børns skole. Jeg har hele forløbet igennem været meget åben omkring mine behandlinger. Ofte er alvorlig sygdom tabubelagt. Det ønskede jeg ikke skulle være tilfældet i vores familie. Jeg ville have at de andre børn i klassen vidste hvad det handlede om hvis mine børn måske blev ked af noget. Jeg ønskede at kammeraterne kunne gå hjem og tale med deres forældre og få klar besked. Derfor valgte jeg allerede da jeg for 5 år siden fik konstateret brystkræft at skrive åbent ud til alle forældre og informere omkring min sygdom.

Og da jeg sidste år fik tilbagefald har jeg igen informeret de mennesker, der er i kontakt med mine børn og med mig, Således at  de vidste hvad det drejede sig om hvis et barn kom hjem og sagde: Jeg har set min kammerats mor sidde i kørestol - hvorfor gør hun det? Jeg er sikker på at det har været nemmere for mine børn og mig selv med den åbenhed og jeg har hele tiden håbet at det også har været nemmere for de andre forældre i klasserne at kunne tale åbent om min sygdom.

Jeg har de sidste dage modtaget så mange helt fantastiske tilkendegivelser fra mange af de andre forældre efter at jeg sendte den gode nyhed ud. Jeg er så glad for at jeg har smidt tabuerne på porten og har valgt åbenheden. Jeg vil gerne dele nogle af de meget dejlige svar jeg har fået fra andre forældre:

"Kære Suzanne.
Fantastisk dejlig besked at få. Hvor det dog bare glæder mig på dine og ungernes vegne - samt naturligvis alle i din omkreds.
Jeg syntes at du er et fantastisk menneske - og vi er mange der kunne lære noget af dig og dit store overskud - men mest af alt dit mod. Jeg syntes at du er et meget modigt og inspirerende menneske Suzanne - og jeg sender ofte mange tanker i din retning.
Jeg er taknemmelig for din åbenhed - og glæder mig uendeligt meget på jeres vegne.
Kærlig hilsen ..."


"Kære Suzanne
Endnu en gang et stort tillykke til dig - og alle dine...
Jeg bøjer mig i støvet for din livsvilje, figthervilje og din åbenhed.
kærligst ..."

"Kære Suzanne,
Det var en rigtig glædelig besked. Jeg er så glad på dine og børnenes vegne. Jeg ved at du er en sand fighter og dette viser bare, at man ikke skal underkende viljens styrke. Du er i mine bønner og jeg sender dig en masse positive tanker.
De bedste hilsener..."

"Så dejlig besked, Suzanne. Tak for det. Du hjælper både dig selv og andre til at bryde tabuer. Tak."


Kære læser, når du står i en situation næste gang hvor du kan vælge tabu eller vælge åbenhed, så håber jeg du vælger åbenhed. Det giver styrke og glæde.

Med hensyn til åbenhed er det også netop det alle, både læger og psykolog på Herlev Hospital og andre steder har anbefalet som det der er bedst for børnene.

Tak fordi du læste med. Det vil glæde mig hvis du deler dette med nogen for hvem det kan gøre en forskel.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar